maanantai 26. tammikuuta 2009

Evoluutio - Charles Darwin

Yle Teema esitti kolmiosaisen ohjelman - Tiededokumentti: Lajien synty -
http://areena.yle.fi/toista?id=1768445

Pidän ohjelmaa erittäin mielenkiintoisena :)

Aion perehtyä Darwinin (12.helmikuuta 1809 - 19.huhtikuuta 1882) ajatuksiin paremminkin.
Minua ihmetyttää miksi Darwin avioitui äitinsä puoleisen serkkunsa Emma Wedgwoodin kanssa. Eikö hän osannut ajatella liian läheisten sukulaissuhteiden, ja mahdollisten lasten sikiämisten tällaisten suhteiden tuloksena olevia haitallista juuri evoluutioteorian pohjalta?

Kirjoitin 14.1. "Minun ei tarvitse huolestua, olla huolissani tai kärsiä maallisista suruista ja murheista. Koska sieluni on kuolematon."

Minua kiehtoo uskonnon ja evoluutioteorian suhteet. Kirjoitin, että sieluni on kuolematon. Nyt kun ajattelen sieluni kuolemattomuutta, ja teen uskonnoista ja evoluutioteoriasta kumpuavia päätelmiä. Ajattelen sieluni kuolemattomuutta edelleen kaikkien elollisten olentojen yhteytenä. Koska olen yhteydessä päivittäin maapallon (ympäröivän maailman) kanssa; minusta jää koko ajan muistijälkiä toisiin elollisiin olentoihin.

Vieläkin yksinkertaistaen jutellessani ystäväni kanssa häneen välittyy arvomaailmaani, tapaani ajatella, osa sieluani. Tätä kautta sieluni vaeltaa kuolemattomana evoluutiota eteenpäin. Minusta jää jälki, joka ei koskaan katoa. Olen osa suurta kokonaisuutta, joka kehittyy koko ajan. Valitettavasti ja toisaalta onneksi. En kuitenkaan ole seuraamassa evoluution kehitystä, kuin minulle ihmisenä ja yksilönä varatun ajan verran.

Geologisen ajan pituus (4 miljardia vuotta).
Bakteerit - bakteereja monimutkaisemmat solut - monisoluiset eläimet - kalat - dinosaurukset - dinosaurukset (katoavat) - apinat, ihmisapinat - ihminen - -

Kylläpä on mielenkiintoista ! :)

Ei kommentteja: